Generella råd och tips

Följande råd och regler är till för allas trivsel vid undervisningen i shalan:

  • Stäng av din mobiltelefon i shalan (även vibration)

  • Duscha innan du tränar (eller tvätta dina fötter och armahålor om du inte har möjlighet att duscha)

  • Bär inte någon tung parfym (andra kan vara allergiska och starka lukter är dessutom störande)

  • Ta med en liten handduk för att torka svett och en matthandduk/bomullssmatta att lägga på din yogamatta

  • Använd bekväma kläder som du kan röra dig i (män ombeds ta med en t-shirt ifall de vill träna i bar överkropp)

  • Håll din yogamatta ren samt tvätta dina träningskläder och bomullsmatta/matthandduk

  • Tränar du ofta bör du skaffa egen yogamatta (det är mest hygieniskt), men i början kan du låna

  • Visa hänsyn till andra i salen och ge plats för alla att rulla ut sin matta

  • Ät inte någon större måltid senare än 2-3 timmar före träning. Behöver du energi på morgonen innan practice kan lättare snacks (såsom frukt och kaffe) intas

  • Drick inte under träning och lämna eventuella flaskor eller personliga föremål i hyllor/del av rummet avsedd för detta

  • Kvinnor rekommenderas att ta 3 dagar ledigt från asanautövande i början av menstruationen samt inte göra inversioner medan de fortfarande blöder. Fråga läraren om du är osäker

  • Om du tränar sex dagar i veckan rekommenderas att du vilar en dag i veckan (vanligtvis lördag eller söndag) samt vid full/nymåne.

  • Träna inte om du är sjuk – feber, ont i halsen mm

  • Meddela din lärare vid eventuella skador, sjukdom eller graviditet

Har du frågor tveka inte att fråga din lärare under klassens gång eller maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

I samarbete med:

Tack till:
Form: Frida Nilsson (Illustraform), Caroline Löfgren   •   Webb: Mikael Björs (BiT)   •   Foto: Sophie Håkansson, Alessia Campostrini